Finns det hjälpmedel som kan underlätta arbetsuppgifter som innebär prioritering och organisation?[…]

Fråga:

Finns det hjälpmedel som kan underlätta arbetsuppgifter som innebär prioritering och organisation? Jag tänker närmast på kontorsarbete som innefattar posthantering.

Svar:

Ja, det finns hjälpmedel. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med arbetsterapeut på din Vårdcentral/Hälsocentral och prata kring detta. Hjälpmedel skulle i ditt fall till exempel kunna vara checklistor med avbockningsfunktion (digitala via till exemel en app eller nedskriva på papper). Även den fysiska miljön skulle kunna ses över. Många personer tycker det är lättare att utföra sitt arbete om det finns en tydlighet i miljön, till exempel att var sak har sin plats (en del personer vill även ha det tydligt uppmärkt) eller att miljön stödjer den arbetsordning du ska använda dig av.

Med vänlig hälsning

Sofia Ringvall
Leg arbetsterapeut